آخرین مقالات

آخرین محصولات

علت شکنندگی زیره کفش

عمر مفید یک جفت کفش استاندارد چقدر است؟ چرا زیره کفش پا پس از مدتی شکسته و متلاشی می شود؟

از آنجایی که سوالات بالا را بسیاری از مشتریان و کاربران سایت شوز طبی مدام از ما میپرسند. از این رو بر آن آمدیم تا مقاله ای تهیه کنیم تا بتوانیم توضیح کامل و جامعی در رابطه با اینکه چرا زیره کفش میشکند و چه زمانی بهتر است کفش جدید بخرید به شما عزیزان ارائه دهیم.با ما همراه باشید:

 

چرا زیره کفش شکسته و فرسوده می شود؟

مشکل چسب این است که علاوه بر شیمیایی بودن و بالقوه سمی بودن، در اثر خشک شدن سفت می شود و حرکت پا هنگام راه رفتن باعث جدا شدن مجدد کف پا می شود.

 

معرفی بخش های مختلف کفش

برای خرید یک جفت کفش استاندارد در ابتدا باید نسبت به اجزای تشکیل دهنده آن شناخت کافی داشته باشید،چرا که کفش ها اکثرا اجزای مشابهی دارند،هرچند که مواد بکار رفته در آنها ممکن است تفاوت هایی داشته باشد.

اجزای مشترک در بین کفش ها عبارتند از:

  • سرپنجه: به جلویی ترین بخش کفش سرپنجه گفته میشود این بخش وظیفه دارد تا از آسیب های احتمالی به انگشتان پا و پنجه جلوگیری نماید.
  • رویه: بخش دیگری از کفش است که پنجه و سطح پا را تحت پوشش و حمایت خود قرار میدهد.
  • زیره : قسمت خارجی کفش که سعی در حمایت انگشتان، پنجه و کف پا از عوامل بیرونی را دارد.
  • کفی: کفی کفش نیز مانند زیره کفش نقش حمایتگر کف پا را برعهده دارد با این تفاوت که این بخش در داخل کفش می باشد ودارای انواع مختلفی میباشد.
  • گلوی باز: بخش دیگری از کفش که از طریق آن پا وارد کفش شده و سپس توسط بند، چسب و… متناسب با نوع کفش و راحتی پا تنظیم و محکم میشود.

 

 

زیره کفش چیست؟

زیره کفش ساخته شده از یک نوع ماده مخصوص با ساختار مولکولی منحصر به فرد می باشد، زیره کفش تاثیر بسیار بالایی در کیفیت و راحتی کفش دارد،از آنجایی که زیره کفش به عنوان بخش خارجی کفش تماس مستقیم با سطح زمین را دارد باید دوام و کیفیت کافی برای برای حفظ سلامت پا را نیز داشته باشد لذا توصیه میشود قبل از خرید کفش خوب واستاندارد حتما انواع زیره های کفش را بشناسید.

انواع زیره کفش عبارتند از:

  • زیره کفش پیو(PU)پلی یورتان
  • زیره کفش EVA(Ethyl Vinyl Acetate)
  • زیره کفش لاستیکی (Rubber)
  • زیره کفش پی وی سی(PVC)
  • زیره کفش ترمو (Termo)

احتمالا اینجا این سوال برایتان پیش می آید که کدام نوع زیره کفش بهتر و با کیفیت تر است؟! لازم به ذکر است که هر کدام از مواردی که در بالا ذکر شد کاربرد خاص خود را دارند و هیچ کدام از آنها بی کیفیت نیستند.

البته این موضوع فقط در کفش های طبی استاندارد صدق میکند، نه کفش های فیک و غیر استاندارد! یک کفش از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برخی از آنها در نقطه ای در معرض پوسیدگی طبیعی قرار می گیرند. این اغلب به ترکیب شیمیایی یک ماده بستگی دارد. این ترکیب می تواند خواص خاصی را ایجاد کند، اما همچنین می تواند دلیلی باشد که این ماده عمر مفید خاصی دارد.

**ماده ای که مسئول طول عمر اکثر کفش های ما بکار برده میشود پلی یورتان در زیره وسط و زیره است.

 

علل اصلی شکسته شدن زیره کفش

از جمله دلایل شایعی که منجر به شکسته شدن زیره کفش ها میشود عبارتند از:

  • ضخامت زیاد در بخش سرپنجه کفش
  • استفاده از مواد بی کیفیت و نامرغوب در قالب کفش
  • طراحی غیر استاندارد آج قالب
  • دانسیته بالا در بخش زیره

 

کمی بیشتر درباره ماده پلی یورتان (PU)  بکار رفته در زیره کفش بدانیم!

بارها مشاهده شده است که افراد با وجود اینکه از کفش خود استفاده چندانی نداشته اند وبه ندرت کفش مربوطه را می پوشیدند؛ در واقع مدت طولانی از آنها در جعبه یا کمد کفش نگهداری میکردند، پس از مدتی که تصمیم به پوشیدن کفش میگرفتند بلافاصله مشاهده میشد زیره کفش از هم جدا میگردد.

لازم است بدانید کفش ها سن کفش نیز در عمر آن مطرح است، بدین مفهموم حتی اگر از کفش استفاده زیادی نشده باز هم کفش پس از گذشت زمان مشخصی پوشیده و کهنه میشود.سن کفش ها از تاریخ تولید آنها بین حداقل هفت سال تا حداکثر 14 سال متغیر است.

برخی از شما بدون شک کفش هایی با سن مشابه در کمد لباس خود دارید که هنوزهم پس از گذشت زمان طولانی از پوشیدن آن رضایت کامل را دارید. دلیل این امر استفاده از  مواد زیره پلی یورتان (PU) فوق الذکر است.

لازم به ذکر است که ماده پلی یورتان (PU)  در کفش ها به استحکام و کیفیت بیشتر آن کمک میکند،برخی از ویژگی های این ماده عبارت است از:

  • سبک بودن
  • انعطاف بسیار بالا
  • خاصیت جذب شوک بسیار خوب
  • بسیار مقاوم در برابر سایش
  • خواص ضد لغزش خوب

ترکیب خاص PU این کیفیت مواد را ایجاد می کند که بر طول عمر مفید مواد نیز تأثیر گذار است. مهمتر از همه، ماده زیره PU در معرض یک فرآیند پیری طبیعی – هیدرولیز است.

PU  از زنجیره های پلیمری بلند تشکیل شده است که به دلیل اثر رطوبت به تدریج از هم جدا می شوند. در نتیجه، PU به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و به تدریج شکننده می شود.

مواد اتیلن وینیل استات (EVA)، که در صنعت کفش های ورزشی به خوبی شناخته شده است، در معرض هیدرولیز نیست، اما یک نقطه ضعف دارد: زمانی که در معرض بارهای ثابت مانند راه رفتن و دویدن قرار می گیرد، سریعتر جمع می شود و بنابراین دیگر نمی شود. به شکل اولیه خود باز می گردد.

این به راحتی از روی “چروک” های کوچکی که مواد به دست می آورند قابل تشخیص است.

 

در آخر اینکه

استهلاک و کهنه گی کفش  یک فرآیند کاملاً طبیعی است که همه کفش ها آن را طی می کنند. تیم متخصص کفش و صندل طبی توصیه می کند که کفش های خود را پس از اینکه احساس کردید رو به فرسودگی است تعویض کنید تا سلامتی پا و بدن شما را تحت شعاع منفی خود قرار ندهد.

 

مطالب پر بازدید

بهترین کفش طبی پرستاری را از کجا خریداری کنیم؟

خصوصیات کفش طبی خوب

معرفی تولید کنندگان بزرگ بهترین صندل و دمپایی طبی