آخرین مقالات

آخرین محصولات

وضعیت قاچاق پوشاک در کشور

قاچاق در صنایع زیادی نقش دارد و صنعت پوشاک هم از این موضوع مستثنی نیست. هر چه امکان قاچاق‌پذیری یک کالا بیشتر باشد، طبعیتا قاچاقچیان را بیش‌تر برای قاچاق آن کالا جذب می‌کند. به همین جهت قاچاق پوشاک نیز از جمله مواردی است که حجم زیادی از کالاهای قاچاق را شامل می‌شود و پیگیری وضعیت قاچاق پوشاک نیز ضروری است.
 
طبق آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات غیررسمی پوشاک از مبلغ 2.7 میلیارد دلار که مربوط به سال 97 است، به مبلغ 500 هزار دلار در سال جاری کاهش یافته است. البته لازم به ذکر است که گر چه این حجم کاهش را طبق آمار شاهد بوده ایم، اما اگر نگاهی میدانی به فروشگاه‌های برند خارجی بیاندازیم موضوع جور دیگری به نظر می‌رسد.
 
در سال 97 دولت به دلیل افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های دسترسی به منابع ارزی، واردات پوشاک را نیز همانند کالاهای غیرضروری ممنوع اعلام کرد.
 
اما به نظر می‌رسد که با توجه به حجم پوشاک موجود در فروشگاه‌ها و پاساژهای بزرگ، بازار پوشاک کشور دست‌خوش کالاهایی قرار دارد که از مجاری غیررسمی وارد کشور می‌شوند.
 
وضعیت قاچاق پوشاک کشور به چه شکل است
به گفته‌ی نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، در زمانی که واردات پوشاک در کشور آزاد بود، 90 درصد پوشاک وارداتی در کشور قاچاق بوده است. اما حال حاضر با وضع ممنوعیت واردات پوشاک نیز حجم کالاهای قاچاق همچنان زیاد است. بنابراین به گفته‌ی این مقام مسئول مشکل در نحوه‌ی مبارزه با قاچاق پوشاک است.
 
مجید نامی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به این که در صنعت پوشاک همچنان قاچاق وجود دارد، بیان کرد:
 
بیشترین قاچاق پوشاک از کشورهای چین و ترکیه به ایران انجام می‌شود. علاوه بر این از بنگلادش نیز قاچاق پوشاک داریم.
 
وی افزود:
 
چندین سال است که بازار پوشاک ایران با قاچاق مواجه است و در یکی دو سال اخیر به‌دلیل شیوع کرونا که منجر به کاهش ارتباط بین کشورها و محدودیت‌های حمل‌ونقل شد و همچنین افزایش ناگهانی نرخ ارز روند قاچاق کاهشی شده بود، اما در حال ‌حاضر که راه‌ها دوباره باز و شرایط تبادلات تجاری عادی‌تر شده، قاچاق پوشاک بیشتر خود را نشان می‌دهد. در واقع قاچاق پوشاک چیزی نیست که قطع و الان دوباره شروع شده باشد؛ قاچاق پوشاک همواره وجود داشته و هم‌اکنون نیز انجام می‌شود.
 
وی درباره آمار قاچاق پوشاک نیز گفت:
 
هیچ آمار دقیقی در زمینه قاچاق پوشاک وجود ندارد.
 
 
 
مبنع خبر: روزنامه صمت