آخرین مقالات

آخرین محصولات

کفش نامناسب چه تاثیری بر ستون فقرات دارد؟

کفش نامناسب چه تاثیری بر ستون فقرات دارد؟
 
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه کفش های شما ممکن است بر مکانیک بدن شما تأثیر بگذارد ؟ احتمالاً متوجه شده اید که یکی از علل ایجاد و تشدید کمر درد شما کفشهایتان است؟ از اهمیت سلامت پا بر بدن چقدر اطلاع دارید؟
شاید با خود بگویید که استایل زندگی سالمی دارید و ورزش جزء برنامه های روزانه شما می باشد، یا هیچگاه اجسام سنگین بلند نکرده اید، پس علت بروز کمر درد چه می تواند باشد؟! پوشیدن کفش مناسب برای کمر درد چقدر تاثیر گذار است؟
باید متذکر شوید که ممکن است شما با انتخاب کفش خود این عارضه را برای خود به ارمغان آورده یا اگر سابقه کمر درد در گذشته داشته اید به عوت یا تشدید آن دامن زده اید ،  یک ضرب المثل است که می گوید خودتان به پای خودتان شلیک می کنید با انتخاب سلاحی به نام کفش نامناسب!

پای انسان؛ شگفت انگیزترین مهندسی جهان

پای انسان یکی از بزرگترین شگفتی های مهندسی است که در طبیعت یافت می شود. بشر بیش از هر موجود دیگری  ، از پاهای خود به طرق وسیعی و برای طیف وسیعی از اهداف استفاده می کند. این امر به پاهای انسان کمک کرده تا در طول اعصار رشد کرده و به کمال بالایی دست یابند که امروزه مشاهده می شود.
پای انسان از 26 استخوان ، 33 مفصل و بیش از 100 عضله ، تاندون و رباط تشکیل شده است. در حالی که قسمت جلویی و انگشتان پا به عنوان اهرم عمل می کند ، به فرد اجازه می دهد این قسمت را فشرده کرده و به حالت اجرا درآید ، قوس طبیعی پاشنه و پاشنه در هنگام راه رفتن ، دویدن یا پریدن به عنوان کمک فنر عمل می کنند(ایجاد و کنترل حرکت).

آیا کفش می تواند باعث کمردرد شود؟

بله، پاها پایه بدن هستند و هرگونه عدم تعادل به دلیل قوس زیاد ، کمانی قوس و کفش نامناسب می تواند روی مچ پا ، زانوها ، باسن ، کمر و حتی گردن تأثیر بگذارد.
پاهای انسان همراه با سر ، گردن ، کمر ، پایین کمر ، باسن و پاها یک زنجیره مداوم  را تشکیل می دهد که به کنترل یا تنظیم حرکت ، تعادل ، حالت و راه رفتن فرد کمک می کند.
می دانیم که همه این اجزا  با یکدیگر مرتبط و وابسته هستند. بنابراین عدم تعادل در یکی از اعضای این زنجیره می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. دقیقاً به همین دلیل است که مشکلات پا می تواند باعث ایجاد یا تشدید و عوت کمردرد و درد سیاتیک شود.
 

چرا کفش هایمان موجب صدمه که نواحی زانو و کمر  می شود؟

قبل از بتن کاری و صاف شدن سطوح ساخته شده  معابر مختلف ، توسط بشر ، پاهای ما دائماً توسط سطوح موج دار و محکم ، سالم و کارا ؛حفظ می شدند. در دنیای مدرن ، راه رفتن با پای برهنه در اکثر مکان ها عملی نیست. با این حال ، مدرن نیازی به سازش طبیعی ندارد. به بیان ساده ، هنگامی که پاهای خود را در کفش های باریک و تنگ قرار می دهیم ، پاهای خود را از حرکت طبیعی آن فلج می کنیم که منجر به تغییر نحوه عملکردمان می گردد.
در دنیای مدرن که ظاهر کفش از کارایی آن بیشتر مد نظر قرار می گیرد، کفش هایی طراحی و به بازار آمدند  که می توانند باعث تغییر وضعیت قرارگیری در راه رفتن شوند ، در نتیجه باعث درد کمر می شوند.
 

کفش نامناسب چه تاثیری بر ستون فقرات دارد؟

بسیاری از افراد کفش را با کمر درد مرتبط نمی دانند ، اما در واقع ، این دو می توانند ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. کفش هایی که مناسب نیستند ، یا پاشنه خیلی بلندی دارند ، راه رفتن را تغییر می دهند و می توانند بر کمر و مفاصل شما اثرات سوء بگذارند.
همانطور که در مرکز خرید قدم می زنید ، در مهمانی هایی که دعوت می شوید مدت زمان زیادی سرپا می می ایستید، به مسافرت میروید، پاهای شما در مقایسه با روزهای عادی بیش از حد کار اضافی دارند.
پوشیدن کفش هایی که برای سلامتی کمر مناسب نیستند ، باعث سفت شدن و کار بیش از حد عضله کمر می شوند و منجر به وضعیت بد بدن می شوند. وضعیت بد وضعیتی کمردرد را بدتر می کند ، بنابراین این نگرانی همیشه باید مهمتر از همه باشد. کفش نادرست حتی می تواند باعث فشرده سازی دیسک و درد زانو شود که با گذشت زمان آرتروز را تشدید  میکند.
هنگام راه رفتن می توانید به اندازه 2 برابر متوسط ​​وزن بدن خود را روی هر پا قرار دهید. این بدان معنی است که پاهای شما باید به اندازه کافی پشتیبانی شوند تا بتوانند وزن را به درستی جذب و توزیع کنند. از آنجایی که پاهای شما اغلب با زمین جامد در تماس هستند ، با مقاومت روبرو می شوند و میزان شوکی را که باید جذب کنند افزایش می دهد، به همین دلیل داشتن کفش مناسب برای جلوگیری از کمردرد خصوصاً در تعطیلات که بیشتر از همه روی پای خود هستید بسیار مهم است.

بهترین و بدترین کفش برای کمر درد

اگرچه پوشیدن کفش مناسب فقط برای افراد خاصی از جامعه نیست و برای همه افراد در هر شرایط و رنج سنی، بسیار حیاتی است ، اما این موضع برای کسانی که از کمردرد رنج می برند بسیار مهم است. به هر حال ، اگر کاری بتوانید برای جلوگیری از درد قبل از بروز آن انجام دهید ، بهتر است از انتظار ،رنج و تلاش برای بهبود درد و مکشلات ایجاد شده است.ضرب المثلی می گوید پیشگیری بهتر از درمان است.
از این رو باید از پوشیدن کفش هایی که برای سلامت پا و کمر بدن مضر هستند به شدت اجتناب کرد،کفش هایی که باید از آنها دوری کنید عبارتند از:
  • کفشی که فاقد پشتیبانی قوس است
قوس پاهای شما برای اهداف تحمل وزن باید به اندازه کافی پشتیبانی شود. اگر از کفشی بدون پشتیبانی قوس استفاده می کنید ، خواهید دید که کف پا و بعد از آن مچ پا درد می کند ، زیرا درد به سمت پاها و به پشت شما می رسد.
از جمله کفش هایی که فاقد پشتیبانی قوس هستند می توان به صندل ، کفش باله و بسیاری از کفش های گاه به گاه مردانه اشاره کرد.
  • پاشنه بلند
خانمها ، شاید بخواهید از آن کفش پاشنه بلند برای مهمانی تعطیلات شرکت چشم پوشی کنید. پاشنه پا از بسیاری جهات برای بدن شما مضر است ، زیرا نحوه خم شدن پاها و مچ پا را تغییر می دهد. بدن شما هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند به دلیل زاویه غیرطبیعی پا ، تلاش می کند تعادل خود را حفظ کند. این کار را با حرکت غیرطبیعی ستون فقرات انجام می دهد. وقتی ستون فقرات به طور غیر عادی حرکت می کند ، عضلات کمر شما را تحت فشار قرار می دهد و منجر به درد می شود.
فقط کفش های چوبی نیستند که می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. این قاعده برای گوه ها و سکوها و هر کفش دیگری است که پاشنه شما را بیش از دو اینچ از زمین بلند کند.
 

بهترین کفش برای جلوگیری از کمردرد

اگرچه به نظر می رسد جستجوی یک کفش عالی خیلی راحت نیست ، اما بسیاری از کفش ها به کاهش و بهبود  کمردرد کمک می کنند. که می توانید برای خرید بصورت آنلاین یا فروشگاه کفش معتبر و بهترین مرکز کفش طبی در تهران اقدام نمایید. برخی مواقع نیز به طور خاص برای رفع مشکلات شما کفش مناسب ،توسط یک متخصص پزشک تجویز می گردد.
 

نکاتی درباره انتخاب یا استفاده از کفش و جلوگیری از آسیب

  • کفش هایی با پاشنه ها و نوک انگشتان گرد را انتخاب کنید.
  • جای کفش های پاشنه دار ، خصوصا در طولانی مدت ،کفش های با پاشنه تخت و مناسب بپوشید
  • از پاشنه های مناسب استفاده کنید. ارتفاع پاشنه شما تعیین می کند که شما چقدر وزن و فشار را به پنجه و انگشتان پا وارد کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پاشنه های شما به درستی در پایتان قرار گرفته است و باعث لغزش و سر خوردن پای شما در داخل کفش نمی شود.
  • به جای پاشنه های نازک که تعادل را به چالش می کشد و ثبات را به خطر میندازد ، پاشنه یا گوه های پهن تر را انتخاب کنید.
  • اگر کفش های موجود شما به کفی های ارتز نیاز دارند ، با پزشک خود مشورت کنید زیرا این کفش ها می توانند پشتیبانی و راحتی دلخواه پای شما را فراهم کنند.
  • کفشی را انتخاب کنید که دارای بالشتک داخلی باشد و از ضربه و ضربه به پاهای شما بکاهد.
  • ازپوشیدن کفش هایی با حالت سست و شل خودداری کنید زیرا می تواند بر راه رفتن شما تأثیر منفی بگذارد.
  • کفش های کهنه و فرسوده خود را ، به خصوص اگر بالشتک داخل آن فرسوده باشد؛حتما بیشتر تعویض کنید.
  • به هیچ عنوان پای خود را با پوشیدن کفش های تنگ یا گشاد تحت فشار قرار ندهید.
  • سعی کنید تا جای ممکن با پای برهنه روی سطوح صاف پیاده روی کنید.
 

 

با کمر درد زیاد در هنگام استراحت و خواب چکار کنیم؟

اگر شما نیز جزء آن دسته افراد هستید که به علت فشار و درد زیاد ناشی از کمر درد در شب هنگام نمیتوانید بخابید ،به راهکارهای زیر توجه کنید:
  • به پهلو بخوابید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید.
  • در حالت جنین به پهلو بخوابید.
  • روی شکم با بالش زیر شکم بخوابید.
  • به پشت بخوابید و بالش زیر زانو قرار دهید.
  • به حالت خوابیده به پشت بخوابید.

 

کفش مخصوص پیاده روی و دویدن

کفش طبی مخصوص پیاده روی اغلب یکی  از بهترین کفش ها برای کمردرد می باشد باشد. این بدان دلیل است که کفش های مختص پیاده روی و دویدن برای کمک به رفع و کنترل شوکی که هنگام راه رفتن یا دویدن به پاهای ما وارد می شود ، طراحی شده اند. این کفش ها برای افرادی که کمردرد را تجربه می کنند بسیار عالی هستند ، زیرا اغلب دارای بالشتک هستند و از پشتیبانی قوس کافی برخوردار هستند.
علاوه بر این ، کفش های طبی ورزشی استاندارد نیز به طور معمول از مچ پایتان پشتیبانی می کنند و می توانند به شما در حفظ وضعیت صحیح وضعیت بدن کمک کنند.
 

کفش ارگونومیک

کفش های ارگونومیک به طور خاص با پشتیبانی از قوس طراحی شده اند ، که کلید جلوگیری از کمر درد است. آنها فشاری را که هنگام راه رفتن به پاشنه وارد می کنید کاهش می دهند و شوک وارده به پاها و پاهایتان را جذب می کنند.
این کفش ها بهترین  گزینه برای کمردرد هستند ، زیرا به تناسب نیازهای منحصر به فرد شما برای بدن ساخته می شوند. این کفش ها برای رفع هرگونه مشکل در وضعیت قرارگیری پا ایجاد شده اند تا فشار اضافی که به مفاصل ، ستون فقرات یا عضلات وارد می شود را کاهش دهند.
 

کفش هایی با کف ضخیم و پاشنه گرد

کفش هایی با کف ضخیم و پاشنه گرد نیز از کفش های مناسب کمردرد هستند. ثابت شده است که این نوع کفش ها باعث تقویت عضلات کمر ، بهبود انحنای ستون فقرات و کاهش درد کمر می شوند. همچنین نشان داده شده است که کف های  این کفش ها مطابق با ارگونومی پا است و از درد مفاصل جلوگیری می کند. این نوع کفش ها که کاملا استاندارد هستند واقعاً ممکن است جام مقدس برای کسانی باشد که به سلامتی خود اهمیت می دهند و به دنبال بهترین کفش برای کمر درد هستند.
 
اگر عاشق دمپایی و صندل هستید اما چون کمردرد دارید سعی می کنید از پوشیدن دمپایی و صندل دوری کنید خبرخوش اینکه ، با شهرام طب نگران این موضوع نباشید ، ما گزینه های خوبی به شما پیشنهاد می دهیم ،صندل های موجود در فروشگاه کفش و صندل طبی برای افرادی که نگران کمر درد خود هستند بسیار مفید است ، یکی از ویژگی های بارز این صندل ها این است که کف آنها به مرور زمان به فرم پای شما شکل می گیرند وهمچنین  دارای بستر نرمی هستند که احساس راحتی برای شما فراهم می کنند و  مانند انواع کفش های طبی استاندارد  از پشتیبانی لازم برخوردار هستید.
 
 
شما کاربران گرامی می توانید جهت مراجعه حضوری به شوزطبی و گرفتن مشاورات لازم درباره کفش و صندل طبی مناسب و استاندارد ،به لینک تماس با ما مراجعه نمایید .
همچنین می توانید از طریق پیج اینستاگرام  با ما در ارتباط باشید.
 
مطالب مرتبط :
Tags: , , ,