آخرین مقالات

آخرین محصولات

آیا کف پای صاف درمان میشود؟

اگر شما هم کف پای صاف دارید و برآن هستید که این مشکل را برطرف کنید،مطمئنا اولین راه کاری که به ذهنتان میرسد تا در گوگل درباره آن به جستجو بپردازید انجام حرکات اصلاحی کف پای صاف و ورزشهای مناسب برای بهبود آن می باشد، لازم است توجه داشته باشید که انجام این حرکات به تنهایی نمیتواند مشکل شما را برطرف نماید. در ادامه با ما همراه باشید تا از راهنمایی های تخصصی تری درباره بهبود شرایط درمان برای کف پای صاف مطلع شوید.

 

کف پای صاف چیست؟

وقتی می ایستید، بالشتک های پا به زمین فشار می آورند. به طور معمول، شما نمی توانید قوس پا را ببینید، اگرچه گاهی اوقات زمانی که پا را بلند می کنید، قوس ظاهر می شود.

داشتن کف پای صاف که به آن صافی کف پا نیز می گویند، وضعیتی است که در آن یک یا هر دو پا دارای قوس کم و یا بدون قوس هستند.

همه نوزادان در بدو تولد دارای کف پای صاف هستند. قوس معمولاً در سن 6 سالگی و به مرور ایجاد می شود. بطبق تحقیقات انجام شده، به طور میانگین میتوان گفت که از هر 10 کودک دو نفر در بزرگسالی کف پای صاف دارند. برخی از بزرگسالان دارای قوس هایی هستند که فرو می ریزند. این حالت، قوس های افتاده، اصطلاح دیگری برای صافی کف پا می باشد.

 

کف پای صاف در اکثر افراد مشکلی بوجود نمیاورد و بسیاری از افراد بدون این مشکلی به زندگی عادی خود ادامه میدهند؛ اما در برخی افراد ممکن است که صافی کف پا باعث درد یا مشکلات دیگری شود، در اینصورت توصیه میشود که حتما به پزشک متخصص جهت درمان مراجعه نمایید.

 

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

یکی از سوالاتی که در مرورگر گوگل توسط افراد زیادی مورد جستجو قرار گرفته است این است که صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟ این سوال توسط تیم متخصص شوز طبی اینگونه پاسخ داده شده است:

 فردی که کف پای صاف دارد، وقتی می ایستد، قوس پایی قابل مشاهده نیست. همه نوزادان کف پای صاف دارند. قوس ها در اوایل کودکی شکل می گیرند. اگر قوس ها ایجاد نشوند – یا در اواخر زندگی فرو بریزند (قوس های افتاده) ، راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرارمیدهد و باعث درد میشود. ورزش های کششی یکی از گزینه های کمک کننده به بهبود شرایط کف پای صاف میشود.

در رابطه با درمان قطعی کف پای صاف، بهتر است بدانید که هرچه در سنین پایین تر به درمان آن بپردازید نتیجه رضایت بخش تری دریافت خواهید کرد.لازم به ذکر است افرادی که بطور ژنتیکی دچار صافی کف پا هستند درصد بهبودی شرایط در آنها بسیار ضعبف تر میباشد.

 

انواع کف پای صاف

صافی کف پا چه در دوران کودکی ادامه یابد و چه در بزرگسالی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. انواع صافی کف پا عبارتند از:

انعطاف پذیر: رایج ترین نوع  صافی کف پا، کف پای صاف انعطاف پذیر میباشد. وقتی که ایستاده نیستید می توانید قوس های پا را ببینید. معمولا با وارد کردن وزن به پاها(در حالت ایستاده)، قوس ها ناپدید می شوند. صافی کف پای انعطاف پذیر در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. هر دو پا را درگیر می کند و به تدریج با افزایش سن بیشتر می شود که متاسفانه تاندون ها و رباط ها در قوس پا می توانند کشیده ، پاره و متورم شوند.

سفت: فردی که کف پای صاف سفت دارد، هنگام ایستادن (وزن زدن به پاها) یا نشستن (بدون وزن بر روی پا) قوسی در کف پایش ایجاد نمیگردد. این وضعیت اغلب در سال های نوجوانی ایجاد می شود و با افزایش سن بدتر می شود. در این نوع ممکن است پاهای شما دردناک باشد، بصورتی که خم کردن پاها به سمت بالا یا پایین یا حرکت دادن آنها به پهلو ممکن است برای فرد دشوار باشد. صافی کف پا “سفت” ممکن است یک پا یا هر دو پا را درگیر کند.

اکتسابی بزرگسالان (قوس افتاده): با صافی کف پا (قوس افتادگی) که از بزرگسالان اکتسابی شده است، قوس پا به طور غیرمنتظره ای می افتد یا فرو می ریزد. قوس افتادگی پا باعث چرخش پا به سمت بیرون می شود و که این می تواند بسیار دردناک باشد. این مشکل ممکن است تنها یک پا را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع صافی کف پا شایع ترین علت التهاب یا پارگی در تاندون ساق پا (تاندون تیبیال خلفی) میباشد.

تالوس عمودی: برخی از نوزادان یک نقص مادرزادی (ناتوانی مادرزادی) به نام تالوس عمودی دارند که از ایجاد قوس جلوگیری می کند. استخوان تالوس در مچ پا در وضعیت نامناسبی قرار دارد. قسمت پایینی پا شبیه به یک صندلی گهواره ای است. به تالوس عمودی پای راکری نیز گفته می شود.

چگونه از ابتلا به صافی کف پا جلوگیری کنیم؟

اغلب، هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از صافی کف پا انجام دهید. حفظ وزن مناسب ممکن است درد ناشی از صافی کف پا را کاهش دهد.

 

چه عواملی باعث صافی کف پا می شود؟

در رابطه با علل ایجاد کف پای صاف باید دانست که، داشتن کف پای صاف ممکن است در ژن شما باشد که با بالا رفتن سن کودک، قوس در پا ایجاد می شود. برخی از افراد دارای قوس های بلند هستند، در حالی که برخی دیگر دارای قوس های بسیار کم یا تقریباً غایب هستند که باعث صافی کف پا می شود.برخی افراد نیز بعداً در زندگی دچار صافی کف پا می شوند. این وضعیت گاهی در خانواده ها دیده می شود.  

علل و مشکلات که خطر صافی کف پا را افزایش می دهد، عبارتند از:

  • آسیب های تاندون آشیل
  • استخوان های شکسته
  • دیابت
  • سندرم داون
  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • بارداری
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری عصبی یا عضلانی مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و…

 

علائم صافی کف پا چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف، درد یا سایر مشکلات را تجربه نمی کنند. اما انواع خاصی از صافی کف پا می تواند برای افراد بسیار دردناک باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پاهای سفت و دردناک
  • گرفتگی عضلات پا
  • درد عضلانی (درد یا خستگی) در پا یا ساق پا
  • درد در قوس، مچ پا، پاشنه یا خارج از پا
  • درد هنگام راه رفتن یا تغییر در راه رفتن (عدم تعادل در نحوه راه رفتن)
  • دریفت انگشتان پا (قسمت جلوی پا و انگشتان پا به سمت بیرون هستند)

 

کف پای صاف چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند با ارزیابی علائم و ارزیابی ظاهر قوس‌های ایجاد شده در پاهاهنگام ایستادن، نشستن و راه رفتن، این موضع را تشخیص دهد. ممکن است برای بررسی دقیق تر ساختار استخوان از اشعه ایکس عکس گرفته شود.

 

صافی کف پا چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف مشکلات قابل توجهی ندارند یا نیاز به درمان ندارند. در صورت تجربه پا درد، سفتی یا مشکلات دیگر، پزشک شما ممکن است درمان های غیرجراحی را توصیه کند. به ندرت، افراد برای رفع سفت شدن کف پای صاف یا مشکلات استخوان یا تاندون نیاز به جراحی دارند.

 

درمان های لازم برای کف پای صاف

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، استراحت و یخ برای کاهش التهاب و درد.
  • درمان های فیزیکی برای کشش و تقویت تاندون ها و عضلات سفت، بهبود انعطاف پذیری و تحرک.
  • دستگاه های حمایتی مانند ارتز پا، بریس های پا یا ساق پا و کفش های سفارشی.
  • جراحی کف پای صاف

 

پیش آگهی لازم برای افرادی دارای کف پای صاف

اکثر افراد مبتلا به کف پای صاف با درمان های غیرجراحی علائم را تسکین می دهند. برخی از افراد به هیچ درمانی نیاز ندارند. صافی کف پا ممکن است خطر ابتلا به مشکلات خاصی مانند:

  • آرتروز
  • خار پاشنه
  • بونیون یا میخچه و پینه
  • کمردرد
  • درد لگن
  • درد زانو
  • آتل ساق پا

 

آیا صافی کف پا یک معلولیت است؟

متخصصین پا و افراد تولید کننده کفش طبی کف پای صاف را هیچگاه به عنوان یک نقص در نظر نگرفته اند، صافی کف پای بزرگسالان ممکن است خود را به عنوان یک یافته اتفاقی یا یک وضعیت علامتی با عواقب بالینی از محدودیت های خفیف تا ناتوانی شدید و درد نشان دهد که باعث موانع عمده زندگی می شود.

 

آیا کف پای صاف دائمی است؟

در بزرگسالان، کف پای صاف معمولا برای همیشه صاف می ماند. درمان معمولاً به جای درمان، علائم را برطرف می کند. در بزرگسالان این عارضه صافی کف پا “اکتسابی” نامیده می شود زیرا پاهایی را که در یک نقطه از زمان دارای قوس طولی طبیعی بوده اند، تحت تاثیر قرار می دهد. تغییر شکل ممکن است با گذشت زمان و با افزایش سن بدتر شود.

 

چه نوع کفشی برای صافی کف پا مناسب است؟

کفش دارای پشتیبانی: اکثر متخصصان بر این باورند که پوشیدن کفش طبی  و ارتوپدی با کفی ساپورت کننده برای کف پای صاف گزینه خوبی میباشد.

پاشنه بلند: کفش‌ و صندلهای طبی که پاشنه آنها به مقدار استانداردی برجستگی دارند فشار را از قسمت میانی کف پا می‌کشند و درد پا را تسکین می‌دهند.

ارتز سفارشی: اگر نمی توانید کفشی پیدا کنید که به خوبی پاهای شما را بالشتک کند، بهتر است به پزشک متخصص خود بسپارید تا کفش های ارتوپدی متناسب با میزان صافی پای شما را تجویز کند.

 

درمان کف پای صاف بدون جراحی

برای درمان و بهبود کف پای صاف حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید، برخی از حرکات اصلاحی صافی کف پا که به منظور تقویت مچ و کف پا نیز انجام میگیرند، عبارتند از:

  • دویدن و راه رفتن با پای برهنه بر روی سطوح نرم
  • استفاده از کفی طبی و پوشیدن کفشهای طبی استاندارد
  • انجام حرکات کششی ساق پا
  • کشش تاندون کف پا و انگشتان پا
  • حرکات کششی بدن مانند خم شدن کامل به سمت جلو بر روی پاها(بصورت ایستاده)
  • سعی در برداشتن حوله توسط انگشتان پا
  • غلتاندن توپ با کف پا
  • سعی در جمع کردن پنجه پا به سمت پاشنه و ایچاد قوس در این ناحیه
  • قراردادن پنجه پا بر روی استپ با پله و بالا پایین بردن پاشنه پا
  • قراردادن پاشنه پا بر روی استپ با پله و بالا پایین بردن پنجه پا
  • پوشیدن دمپایی طبی اصل و کفش های طبی دارای کفی طبی استاندارد در زندگی روزمره

 

آیا کف پای صاف باعث کمردرد می شود؟

به عنوان مثال، اگر کف پای صافی دارید، ممکن است هنگام ایستادن یا راه رفتن، مچ پاهای شما کمی به سمت داخل بچرخد. این تغییر راه رفتن می تواند بر روی هم ترازی زانوها و باسن شما تأثیر بگذارد. با عدم تعادل این مفاصل اصلی، ضربه می تواند تا قسمت پایین کمر شما حرکت کند و باعث درد مزمن شود.

 

آیا کف پای صاف باعث کندتر شدن عملکرد افراد میشود؟

به عنوان مثال، داشتن کف پای صاف به شما به عنوان یک ورزشکار این توانایی منحصر به فرد را می دهد تا در مقایسه با فردی با قوس بلند، شوک را بهتر جذب کنید. به طور کلی، هیچ مدرکی دال بر اینکه صافی کف پایی بر سرعت یا توانایی شما برای دویدن سریع تأثیر منفی می‌گذارد، وجود ندارد.

آیا-کف-پای-صاف-درمان-میشود؟

کفش طبی مناسب برای کف پای صاف

یک جفت کفش وصندل طبی طبی استاندارد میتواند به راحتی به حفظ سلامتی پاها کمک شایانی داشته باشد،این کفش ها بگونه ای طراحی شده اند که برای افرادی که از عوارض کف پای صاف در هنگام ورزش کردن و پیاده روی رنج می برند میتواند التیام بخش باشد و درد ناشی از این مشکل را کمتر کند، همچنین قالب استاندارد این نوع کفش ها از درصد ابتلا به کف پای صاف در افراد مستعد میکاهد.

 

آیا Shoestebi برای کف پای صاف مناسب است؟

اکثر کفش های شوز طبی که از برند شهرام طب میباشد،میتواند به طور باورنکردنی بر روی کاربرانی که کف پای صاف و انواع مختلف مشکلات پا دارند مفید باشند. کفش های طبی استاندارد، توسط متخصص پا و ارتوپد تایید شده است و همه ما می توانیم ساعت ها از پوشیدن آن لذت ببریم.

 

تولید کننده کفشهای طبی استاندارد شوزطبی با ارائه انواع کفش طبی مناسب هر سایز پا را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تولید و روانه بازار می کند.
این شرکت محصولات خود را به صورت فروش حضوری و اینترنتی به بازار عرضه می دارد. از حس سلامتی و شادابی شما خرسندیم. (پیچ اینستاگرام شوزطبی)
 

 

مطالب مرتبط

کفش طبی برای گودی کمر

تاثیر صندل طبی در درمان بیماری‌های پا

آخرین و بهترین درمان سیاتیک

کفش نامناسب چه تاثیری بر ستون فقرات دارد؟

آشنایی با10 بیماری متداول پا

نقرس چیست و چه علائمی دارد؟

بهترین راه درمان هالوکس والگوس