آخرین مقالات

آخرین محصولات

تاثیر کفش مناسب بر سلامتی

تاثیرکفشمناسب-بر-سلامتی
 
در ابتدا لازم است به این موضوع اشاره گردد که هر فرد بطور میانگین(حداقل) ​​هر روز حدود 8000 تا 10000 قدم بر می دارد. بطور کلی زمانی که فرد روی پاهای خود می ایستد، پاها مجبور هستند که تمام وزن بدن را به دوش کشیده و تحمل کنند، حالا در نظر بگیرید که در حین راه رفتن پاها نه تنها باید وزن بدن را تحمل کنند بلکه باید فشار وارده از سمت زمین را نیز دریافت و کنترل نمایند، با این تفاسیر مشخص است که پا تحت فشار زیادی در حین راه رفتن می باشد.از این رو اهمیت سلامت پا برای بدن مسائله کاملا جدی است و  لازم است شرایطی فراهم شود که فشارهای وارده منجر به آسیب در پا نگردد ، بله درست حدس زدید! استفاده از عامل حمایت کننده و تکیه گاهی به نام کفش! یک کفش مناسب و استاندارد!
 

چگونه کفش ها بر روی سلامتی و سبک زندگی فعال شما تأثیر می گذارند؟

 
انتخاب کفش راحت و همچنین با دوام ضروری است. اینکه کفش چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد موضوعی است که غالباً درباره آن بحث نمی شود. علی رغم تمام تلاشی که پاهای ما برای ما می کنند ، ما قدردانی می کنیم .
 
رایج ترین روند در میان خریداران کفش این است که آنها به سراغ بالاترین و شیک ترین جفت ها می روند. در مورد طراحی هایی که برای سلامتی پا مفید هستند خیلی مورد اهمیت واقع نمی شود. متاسفانه  تعداد کمی از مردم سعی می کنند کفشی بخرند که عملکرد خاصی داشته باشد ، مانند کفش برای دویدن یا پیاده روی ، اما اکثر افراد ااینگونه نیستند و مدام سعی دارند از مد جهت شیک پوشی پیروی کنند، اما فارغ از اینکه صنعت مد به هیچ وجه به دنبال آموزش و آگاهی دادن به افراد در رابطه با معایب و عوارض محصولاتی که تولید می کنند نیستند چرا که  تمرکز تنها تبلیغ و فروش است، البته لازم به ذکر است که تمام محصولاتی که طبق  روز و مد تولید می شوند دارای عوارض و معایب نیستند لذا شناخت این محصولات و مزایا و معایب آنها برای هر فرد بسیار ضروری است .
 
در رابطه با صنعت مد بر روی کفش نیز  بهتر است به شناخت کافی درباره  انواع کفش و میزان مناسب بودن و کیفیت آن باید به موارد زیادی توجه نمود.درک اینکه کفش های شما چگونه بر سلامتی و سبک زندگی فعال شما تأثیر می گذارند بسیار ضروری است.
 
 
 
 

ویژگی های کفش مناسب

برخی از کفشها برای مچ پا و انگشتان پا مضر می باشند. این نوع کفش ها شامل پاشنه های مد روز ، کفش های انگشت دار و صندل هایی هستند که هیچ حمایتی ندارند. بنابراین ، ممکن است از خود بپرسید که چه چیزی کفش را “سالم تر” از انتخاب های ذکر شده در بالا می کند؟
 
هنگام خرید کفش باید به دنبال موارد زیر باشید:
  • پاشنه کم یا صاف همراه با بالشتک
  • انگشتان پا گرد شده است
  • پشتیبانی قوس
  • درون نرم
  • تناسب خوب
شما می توانید در مورد هر نوع و طرح کفشی تصمیم بگیرید ، اما ابتدا باید یک جفت داشته باشید که جنبه های فوق در آن رعایت شده باشد تا راحتی و امنیت را برای شما و پایتان تضمین کند. وقتی صحبت از راحتی می شود بدان معنی است که ، کفش ها باید در جایی که انگشتان شما خم می شوند خم شوند و جا برای نشستن راحت انگشتان شما باشد. کفش ها همچنین نباید انگشتان پا را فشار دهند یا آنها را حلقه کنند.
 

ویژگی کفش مناسب

به این ویژگی ها در حین خرید کفش توجه داشته باشید:
  • یقه های پاشنه استاندارد برای بالشتک مچ پا
  • کفی مناسب برای حمایت از پا
  • زیره مناسب برای حفظ چسبندگی
  • محافظ استاندارد تاندون برای کاهش فشار تاندون آشیل
نکته : قبل از اینکه بخواهید کفش برای خود بخرید ، شکل پاهایتان را در نظر بگیرید. شما باید اندازه و بهترین نوع  که قوس پا را  کاملا ساپورت می کند  و از ایجاد درد پا جلوگیری می کند و همچنین متناسب با پایتان(کف پای صاف یا کف پا یا قوس زیاد) را خریداری کنید
 
 
 
 
 

انواع کفش ها و راه تشخیص کفش مناسب

اگر به کفش های موچود در فروشگاه شهرام طب نگاه کنید ، می بینید که کفش های مختلفی را برای فعالیت های مختلف در دسته بندی خاص خود قرار گرفته اند. به عنوان مثال کفش های طبی پیاده روی در مورد فعالیتهایی که به کار زیاد نیاز دارند مانند ورزش و دویدن ، بسیار مناسب است. برخی دیگر از  کفش ها که معمولاً  توسط تولید کنندگان و متخصصین شهرام طب و حتی پزشکان تولید و تجویز می شوند به شما در حفظ سبک زندگی فعال کمک می کنند عبارتند از:
 
کفش طبی ورزشی: چهار نوع کفش ورزشی برای دویدن وجود دارد: کنترل حرکت ، ثبات ، بالشتک و مینیمالیستی. هنگام انتخاب کفش های اسپرت ورزشی ومخصوص پیاده روی، برخی از مهمترین جنبه ها نوع قوس و نحوه حرکت بدن است. به دنبال کفش های کمک فنر یا کفش هایی باشید که گشتاور خوبی داشته باشند ، انعطاف پذیری در این نوع کفش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دمپایی و صندل طبی : صندل ها یک انتخاب مناسب برای پیاده روی گاه به گاه در مسافت های بسیار کوتاه هستند. این نوع صندل ها علاوه بر اینکه از پای شما پشتیبانی می کنند شرایط راحتی را نیز برای پایتان فراهم می کنند،طراحی صندل های طبی به گونه ای است که بیشتر از سایر کفش ها به پا هوا و اکسیژن می رسد.
کفش های رسمی و مجلسی طبی: این کفش ها برای موارد خاص مورد استفاده هستند، توصیه ما این است که حدالامکان سعی کنید برای حضور در مراسم و مجالس مختلف از کفش هایی با پاشنه کم استفاده کنید. بهتر است از حرکت با پاشنه های نوک تیز خودداری کنید زیرا مستقیماً روی استخوان ها و مفاصل شما تأثیر می گذارد.
 
 

تاثیرات کفش روی مفاصل و استخوان ها و روش های درمانی

اگر کفش های شما مناسب آنچه که برای آن استفاده می کنید نیستند ، بی دلیل فشار خود را روی پاها ، مچ پا ، مفاصل ، پایین پا و حتی زانوها وارد می کنید. کفش ضعیف می تواند منجر به آسیب دیدگی و درد اسکلتی شود. اینکه کفش چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد ، باید گفت  اثر آن به صورت درد لگن ، درد تاندون آشیل ، میخچه ، بانو ، ناخن های رشد کرده ، موضوعات پوستی که شامل مشکلات تراز نخاعی و کمردرد است ، دیده می شود.
 
به علاوه کفش های نامناسب ، خطر سقوط شما نیز بیشتر می شود و منجر به آسیب دیدگی دیگر می شود ، به خصوص اگر با کفش های نامناسب فعالیت های سنگین و ورزش و تمرین انجام دهید میزان ریسک بالاتر میرود. در طولانی مدت ، پوشیدن کفش نامناسب می تواند مشکلات موجود را نیز تشدید کند ، از جمله آرتروز در لگن ، زانو و مچ پا و.. در صورت مداومت در پوشیدن کفش های نامناسب ، احتمال بروز آسیب های بافت نرم نیز بیشتر می شود. لذا توصیه می گردد تحقیق در مورد کفش مناسب را جدی بگیرید.
 
کفش های طبی دارای استانداردهایی هستند که عناصر پشتیبانی مناسب را برای پای فرد فراهم می آورد که شامل کفی های طبی استاندارد پاشنه برای درد در زیر پاشنه ها ، تکیه گاه های قوسی برای مسائل مربوط به پا و پایین پا و پدهای طبی برای تسکین درد زیر انگشتان می باشد.
 

چه موقع باید کفش ها را تعویض کنید؟

یک قانون معمول این است که هنگام پوشیدن زیره کفش خود را عوض کنید. درمورد کفش های دویدن نیز باید بعد از 300 مایل مورد تعویض قرار گیرند. اگر در خرید کفش دچار چندگانگی می شوید و  نمیتوانید کفش مناسبی انتخاب کنید بهتر از با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت نمایید، در این مواقع حتما از فروشگاه کفش و صندل طبی معتبر خرید نمایید.
 
 
*** اگر می خواهید بدانید که کفش چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد ، می توانید جهت مراجعه حضوری به شوزطبی و گرفتن مشاورات لازم درباره کفش و صندل طبی مناسب و استاندارد ،به لینک تماس با ما مراجعه نمایید .
همچنین می توانید از طریق پیج اینستاگرام شوزطبی با ما در ارتباط باشید.***
 
 
 
Tags: , ,