آخرین مقالات

آخرین محصولات

بهترین کفش برای سلامت پا

بهترین-کفش-برای-سلامت-پا.

چقدر از رابطه کفش با سلامتی میدانید؟ تا چه اندازه اثرات مخرب کفش نامناسب می تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا می دانید عدم توجه به پوشیدن کفشهای نامناسب می تواند چه مشکلات وتبعاتی را در پی خواهد داشت؟

احتمالا برایتان پیش آمده باشد که در طول مدتی که کفشی را در پایتان دارید در هر محیطی که هستید ایستادن و راه رفتن برایتان طاقت فرسا بوده و همچنین زمان برایتان طولانی و سخت سپری شده است ، بله درست فکر کرده اید تنها علتی که میتواند داشته باشد نامناسب و نامتناسب بودن کفش شماست که شرایط  را دشوار وآزاردهنده می کند زیرا زمانی که کفش مربوطه را تعویض یا از پای خود خارج میکنید درصد زیادی از حجم آن همه خستگی و فشار کاشته می شود گویی که باری سنگین را از دوشتان برداشته اید.لازم است در اینجا اشاره ای شود به اینکه پوشیدن کفش نامناسب و نامتناسب پایتان نه تنها تبعات و مشکلات زیادی در آینده برایتان بوجود می اورد بلکه در همان لحظه نیز اوقات راه برایتان تلخ،سخت و دشوار می کند.

 

رابطه کفش وسلامتی

همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره شد باید بگوییم کفشی که می‌پوشید  تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد.پوشیدن کفش نامناسب نه تنها موجب بروز زخم وتورم در پاها پاها میگردد بلکه حتی روح و روان شما را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار میدهد به این صورت که  احساس درد و ناراحتی ناشی از پوشیدن کفش نامناسب موجب کلافکی و بهم ریختگی اعصاب شما نیز شده است.

اما سوال اینجاست که آیا اثرات مخرب پوشیدن کفش نامناسب به همین جا ختم می شود؟ یعنی پس از خارج نمودن کفش ها از پاها، بازشرایط به حال قبل برگشته واوضاع بطور کامل بهبود می یابد؟

اگر جواب سوال شما بله است، پس سخت در اشتباهید چرا که اثرات منفی پوشیدن کفش نامناسب می تواند به مرور تبعات جبران ناپذیری به ارمغان آورد، تبعاتی که با پشیمانی و انجام برنامه های اصلاحی نیز پندان قابل بهبود نباشند.

کفش‌های نامناسب نه تنها بر سلامت کف پاها تأثیر می‌گذارند، بلکه می‌توانند مچ پاها، زانوها، باسن، ستون فقرات،کتف و گردن را نیز تحت تاثیر قرار دهند.از این رو توصیه می گردد که در انتخاب کفش مناسب دقت کامل به خرج دهید  و سعی کنید بخاطر سلامتی خود هم که شده اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید.

لازم به ذکر است پرداخت هزینه بالا بابت خرید کفش تضمین کننده متناسب و استاندارد بودن آن کفش نمی باشد.

 

کفش مناسب با ساختار پا

نکته‌ای که بسیاری از مردم متوجه آن نمی‌شوند نحوه ترازبندی بدن هنگام ایستادن است.

کفش‌ها بدن را پشتیبانی می‌کنند. همه افراد قوس‌های نرمالی ندارند زیرا بسیاری با مسائل ساختاری مانند قوس‌های بلند و صافی کف پا متولد می‌شوند، به این معنی که آنها به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند. استفاده نکردن از کفش‌های پشتیبان در صورت داشتن قوس‌های غیرطبیعی باعث ایجاد بسیاری از علائم مانند درد در کف پا و پایین پا می‌شود.

می دانیم که که پاها متحمل وزن تمام بدن می باشند ولذا نحوه قرار گیری آن باید بطوری باشد در حین ایستاند یا راه رفتن وزن بدن به درستی توزیع شده و تعادل به طور کامل حفظ گردد ، مچ پا، زانو، لگن، پشت و گردن برای حفظ تعادل مناسب و توزیع یکنواخت وزن بدن به کف پاها تکیه می‌کنند. اگر کفش نامناسب و بدون پشتیبانی صحیح بپوشید، می‌تواند و بر نحوه تعادل بدن هنگام ایستادن تأثیر منفی داشته باشد و در نهایت مشکلات جدی برای مفاصل ایجاد کند.

 

کفش مناسب و بهبود وضعیت بدن

لازم است بدانید که انحنای کف پا از انحنای ستون فقرات حمایت می‌کند، بنابراین کفش‌های ما علاوه بر محافظت از پا، از ساختار بدنمان را نیزتحت حمایت خود قرار میدهد تا بتوانیم در یک راستا وبا ترازبندی صحیح بدنی بایستیم ،راه برویم  و بدوییم؛ از این رو پوشیدن کفش های نامناسب و کفش هایی که حمایت وپشتیبانی بدی را ارائه می دهند می توانند وضعیت بدن ما را بد و همچنان بدتر کنند.

 

عوارض پوشیدن کفش نامناسب

پوشیدن کفش غیر استاندارد و نامناسب  خطر ابتلا به عارضه‌های کف پا و مچ پا و آسیب دیدگیهایی دیگر از جمله میخچه، پینه پا، انگشت چکشی و التهاب فاسیای پلانتار را افزایش میدهد ، همچنین استفاده از کفشهای مناسب می‌تواند از اکثر مشکلات مربوط به کف پا جلوگیری کند، از جمله آسیب در طولانی مدت موجب آسیب به ستون فقرات گشته که منجر به درمان های گسترده و حتی جراحی نیز می گردد.  

 

بخوانیم : نقش کفش و صندل در سلامتی

 

کفش مناسب و فعالیت ورزشی

افرادی که اهل ورزش و پیاده روی هستند یا حتی به واسطه شغلی که دارند مجبورند زمان زیادی را بایستند اگر کفش نامناسب نپوشند بیشتر از سایر افراد تحت تاثیر مشکلات ناشی از پوشیدن کفش نامناسب قرار می گیرند.توصیه تیم متخصص کفش و صندل طبی شوزطبی این است که برای فعالیت های گوناگون درباره کفش متناسب آن فعالیت حتما تحقیق نمایید و با افرادمتخصص درحیطه کفش و پا مشورت نمایید.

نکات اصولی و مهم در انتخاب کفش مناسب

انتخاب کفش مناسب کار ساده ای به نظر نمیرسد،پرا که علاوه بر مناسب بودن لازم است متناسب با لباسی که می پوشید یا جایی که مخوتهید بروید نیز باشد، شوز طبی اینجاست تا شما را کمک کند بتوانید به آسانی کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن استانداردهای لازم زیبا ومتناسب با موقعیتی که میخواهید نیز باشد، پس به نکات زیر توجه نمایید.

  • در پایان روز به خرید کفش بروید:

به دلیل فعالیتهایی که در طول روز داشته اید،پاها اغلب پایان روز در بزرگترین اندازه خود می باشند، از این رو برای خرید کفش هرچه به پایان روز نزدیک تر باشید(بعدازظهرها) بهتر است.

  • در زمان خرید کفش جوراب به همراه داشته باشید:

داشتن جوراب برای خرید کفش باعث می شود راحتتر کفش را امتحان کنید زیرا پاها راحتتر در داخل کفش جای میگیرد.

  • طول و عرض پاهایتان را اندازه بگیرید:

نکته ای که لازم است آن توجه نمایید این است که با گذر زمان ،افزایش سن و افزایش وزن اندازه و حجم پاها تغییر میکند،لذا توصیه می شود که حتما قبل از خرید کفش طول و عرض پایتان را اندازه گیری نمایید یا از فروشنده بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.

  • باکفش انتخابی تان کمی راه بروید:

اگر قصد خرید کفشی را دارید حتما قبل از پرداخت هزینه و آوردن آن به منزل چند قدمی با آن راه بروید تا اگر احساس فشار یا ناراحتی در پشت پا یا روی انگشتتان کردید بتوانید سریعا آن را تعویض نمایید.

یکی دیگر از مواردی که لازم است در خرید کفش توجه کنید  این است که یک کفش مناسب باید از قوس پا پشتیبانی کند. پس بهتر است در حین خرید کفش حتما آن را بپوشید و پاهای خود را ر آن حرکت دهید.

  • داشتن احساس راحتی در کفش از همان ابتدا:

باتوجه به نوع برند ، نحوه دوخت و طراحی کفش ها ممکن است سایز وقالب هر کفش با برند دیگر متفاوت باشد،پس نگران یک الی دو شماره تفاوت در شماره کفش نباشید اگر کفشی که امتحان میکنید بزرگتر یا کوچکتر است پس سایز دیگر را امتحان کنید.

نکته دیگر اینکه کف پای هر فرد اشکال و اندازه‌ متفاوتی با دیگری دارد،لذا توصیه ما بر این است حتما به صورت حضوری برای خرید کفش اقدام نمایید یا حتما با فرد متخصص در زمینه کفش وصندل استاندارد مشورت نمایید.

  • توجه و بررسی ساختار کفش:

موادی که کفش از آن ساخته شده است، از جمله قسمت بالایی کفش(رویه)، و کف کفش(زیره)، کفی، زبانه کفش مورد نظر خود را مورد بررسی قراردهید. از دوام و استحکام بندها ودرزهای کفش وهمچنین مواد بکار گرفته در ساخت کفش مطمئن شوید، عدم دوام کفش تا حدودی از نحوه قرارگیری کفش مشخص است.

  • میزان ضخامت و جنس مواد بکار رفته در زیره کفش را بررسی کنید:

جهت اطلاع کامل از میزان ضخامت و جنس مواد بکار رفته در زیره کفش حتما از افراد متخصص مشورت گرفته و یا به سایت های معتبر مربوط به فروشگاه کفش مراجعه کنید تا اطلاعات کافی را به دست آورید،چرا که کفشی که خریداری می کند باید میزان ضخامت و مقاومت آن، طوری باشد که که از کف پایتان محافظت نماید که اگر بر روی جسم تیزی مانند میخ، پونز یا شیشه و… پا گذاشتید مشکلی برای پا و کفشتان ایجاد نکند.انتخاب یک کفش با کفی سفت و سخت وضد لغزش درست ترین انتخاب است.

 

 نکته تخصصی شوزطبی: اگر کف کفش به جای چسب با استفاده از دوخت به کفش متصل شده باشد نشاندهنده کیفیت بالای کفش می باشد.

کفش‌هایی که کفی آن دارای برجستگی می باشد در هنگام راه رفتن در سطوح لیز و صاف به شما در ایجاد اصطحکاک کمک و از لغزش و سر خوردن شما جلوگیری می کند.

 

انتخاب کفش های با کمر بلند تر و چکمه ای:

برخی از افراد که گمان می کنند که کفش های چکمه ای فقط مناسب فصول سرد و زمان بارندگی است، لازم است بگوییم که اگر قصد پیاده روی در صطوح ناهموار را دارید حتما از چکمه ها و کفش های مناسب طبیعتگردی استفاده نمایید، چرا که این کفشها حمایت و پشتیبانی لازم را برای مچ و ساق پایتان فراهم می کند.

نکته ای که لازم است در اینباره در نظر بگیرید این است که حتما در هنگام خرید کفشهای طبیعتگردی و کوه نوردی اطراف پاشنه ونوک کفش را بررسی نمایید.

زمانی که با چکمه راه می آورید نباید احساس فشاری در ناحیه نوک پا و پاشنه پا وارد کند و درعین حال پاها را کامل تحت پوشش خود قرار دهد یا به عبارتی کاملا  راحت و فیت پا باشد و فضا به اندازه کافی برای انگشتان پا باشد.

خرید کفش ورزشی

برای خرید کفش ورزشی اولین موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که کفش مطابق و مناسب با ورزش مورد نظر باشد زیرا هر ورزشی کفش مختص به خود را دارد؛ به عنوان مثال شما نمی توانید از کفش پیاده روی برای ورزش فوتبال استفاده نمایید.نکته ای دیگر درمورد کفش های ورزشی این است که با توجه به میزان استفاده شما از کفش ورزشی لازم است کفش خود را تعویض نمایید وبه هیچ وجه از کفشهای کهنه و وا رفته استفاده ننمایید.

 

بهترین زمان استفاده از کفش های پاشنه دار:

پوشیدن کفش های پاشنه دار در مدت زمان طولانی و فضای باز یا در حین خرید ظلم بزرگی است که به خودتان روا می دارید، کفش های پاشنه دار ممکن است ظاهر زیبایی به شما بدهند و یا شما را بلندقدتر نشان دهد اما برای هر مکان یا هرمناسبتی مناسب نیستند.

در زمانی که مجبورید مسیر زیادی را پیاده روی کنید یا به واسطه شغلی که دارید ناچارید مدت زیادی از روز را سرپا باشید، یک کفش طبی استاندارد و سبک که یک پاشنه تخت و پهن با ۱ اینچ (۲٫۵ سانتی متر)  داشته باشد شرایط را برایتان آسان می نماید و به حفظ سلامتیان نیز کمک زیادی خواهد کرد.

اهمیت بالای قرارگیری وضعیت بدن

وضعیت بدنی سالم و مناسب در اجتماع به اندازه آداب معاشرت از اهمیت بالایی برخوردار است ،به اینصورت که شما با نحوه نشست برخواستتان فرهنگ و شخصیت خود را نمایان می سازید ،مشخصا یک فرد بافرهنگ و اجتماعی تناسب وترازبندی صحیح بدن خویش را حفظ می کند و در حفظ سلامتی خود می کوشد،شما با صاف نشستن و خمیده نشدن، در واقع وزن خود را متمرکز نگه می دارید، حتما برایتان سوال پیش آمد که این موضوع چه ربطی به خرید کفش دارد؟! همانگونه که در بالا چندین بار به آن اشاره شد، پوشیدن کفش مناسب در حفظ تعادل شما در حین نشست و برخاست کمک میکند و از آنجایی که پوشیدن مداوم کفش نامناسب می تواند عوارض زیادی برای بدن از جمله انگشتان پا ، مچ پا، ساق و قوزک پا، ستون فقرات و شانه و گردن به همراه خواهد داشت که بروز هر مشکلی در هر یک از این نواحی ساختارو ترازبندی بدن شما را بهم خواهد ریخت.  

هرچند که عادتهای بد ما در زندگی روزمره  و حتی اسیب های ناشی از انجام حرکتهای ورزشی اشتباه نیز در نحوع قرارگیری وضعیت بدن بی تاثیر نیست.

چگونه کفش‌ها می‌توانند به وضعیت بدن ما کمک کنند؟ 

از آنجابی که بروز کمر درد و زانو درد با پوشیدن کفش نامناسب مرتب هستند و حتی به تشدید آن نیز کمک می کند ، توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از پوشیدن کفش نامناسب حتما کفش های مخصوص و مناسبی را انتخاب نمایید.

خرید کفش طبی استاندارد و استفاده از کفی های طبی یکی از راهکارهای موثر برای حفظ سلامتی می باشد.

انتخاب کنید:

 

پشتیبانی خوب در اطراف پا

یک بست (بنابراین شما می توانید طوری تنظیم کنید که کاملاً جا بیفتد)

  • یک پاشنه خفیف
  • یک کفی بالشتکی

البته، همیشه راه رفتن با کفش های معقول عملی نیست، حتی زمانی که پاهای شما متفاوت است. اگر مجبورید برای سر کار یا بیرون از شب کفش پاشنه دار بپوشید، یک جفت کفش ورزشی همراه خود ببرید تا در راه خانه بپوشید.

 

فیزیوتراپی برای مشکلات کمر و مفاصل افرادی که ماساژ پشت دارند

اگر مدتی است که از مشکلات کمر یا مفاصل رنج می برید، ممکن است نتوانید آنها را فقط با تعویض کفش خود برطرف کنید. یک فیزیوتراپیست خوب می‌تواند وضعیت بدن شما را ارزیابی کند، مشکلاتی را بررسی کند و تمرین‌هایی را توصیه کند تا به شما کمک کند بدن خود را به حالت طبیعی بازگردانید. پیلاتس روش بسیار موثر دیگری برای اصلاح وضعیت نامناسب، افزایش قدرت و بهبود انعطاف پذیری است.

 در آخر اینکه…

اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که به راحتی وآرامش در حین استفاده از کفش و لباس برایتان دارای اولویت بالایی می باشد، پس به شما تبریک می گوییم شما یک زندگی سالم را انتخاب کردید.

درصورتیکه شما هم قصد اقدام به کفش یا صندل طبی استاندارد دارید اما اطلاع کافی درباره تفاوت کفشهای طبی با غیرطبی ندارید ویا به دنبال مکانی معتبر جهت خرید محصولات طبی می باشید حتما به سایت رسمی شوز طبی سر بزنید، همچنین جهت مشاهده تنوع محصولات طبی شهرام طبی به پیج اینستاگرام شوز طبی میتوانید نگاه اجمالی داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

بهترین کفش طبی برای خارپاشنه

بهترین راه درمان سیاتیک

حقایقی درباره تاثیر کفش بر سلامتی

خصوصیات صندل طبی استاندارد